Sarastia365-ratkaisut

Ydinratkaisut
Ydinratkaisut ovat Sarastia365 tuotteet, jotka ovat ostettavissa modulaarisina ratkaisuina (SaaS-palveluina) asiakkaan käyttöön.
Sarastia365 Talous
Taloushallinnan moderni kokonaisratkaisu kaikille käyttäjärooleille.
Sarastia365 Talous liittää talouden ja toiminnan saumattomasti yhteen ja mahdollistaa tiedolla johtamisen. Sarastia365 Talous on Sarastian suunnittelema taloushallinnan moderni kokonaisratkaisu kuntasektorin eritystarpeisiin. Sarastia365 Talous pohjautuu Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations -teknologiaan. Sarastia365 Talous ratkaisuun on integroitu ostolaskukierrätysjärjestelmä ja maksuliikenne.
Taloushallinnan ratkaisualue muodostuu seuraavista moduleista/ratkaisuista:
Kirjanpito ja käyttöomaisuus
Kirjanpito sisältää tilikartan, tiliöintirakenteen ja kirjaussäännöt, joilla pystytään vähentämään virheellisten kirjausten määrää. Järjestelmän koodistologiikka on yhteneväinen kaikkien asiakkaiden osalta, joka on ehdoton vaatimus myös toiminnanohjausjärjestelmien helppoon integrointiin taloudenohjauksen kanssa ja monipuolisen raportoinnin toteuttamiseen. Prosesseissa on huomioitu verottajan vaatimat alv-laskennat ja tarvittavat muutokset hoidetaan keskitetysti.
Kirjanpitoaineistojen sisäänlukeminen voidaan automatisoida järjestelmässä täysin, jolloin kirjanpitäjän tehtäväksi jää sisäänluetun aineiston tarkistus virheiden osalta. Muistioiden käsittely on toteutettu sähköisenä prosessina osana järjestelmää.
Järjestelmä mahdollistaa myös käyttöomaisuuden hallinnan. Käyttöomaisuudessa tehtävät poistot kirjautuvat järjestelmän sisällä automaattisesti kirjanpitoon. Järjestelmässä on sumu- ja evl-poistojen käsittely.
Ostolaskut
Ostoreskontrassa hoidetaan saapuneiden ostolaskujen hallinnointi ja maksatus. Ostoreskontrassa hallinnoidaan ja ylläpidetään toimittajarekisteriä. Ostolaskujen kierrätys on tiiviissä yhteydessä reskontraan ja mahdollistaa sujuvan prosessin.
Järjestelmällä hoidetaan myös ulkomaanmaksujen maksatus. Ulkomaanlaskut on mahdollista kierrättää kotimaisten laskujen mukana ostolaskujen sähköisessä kierrätysjärjestelmässä.
Myyntilaskut
Myyntireskontran asiakasrekisteri on jaettu henkilöasiakkaisiin ja yritysasiakkaisiin. Myyntireskontrassa hallinnoidaan laskujen seuranta ja järjestelmästä on rakennettu sähköiset yhteydet perintäyhtiöiden järjestelmiin. Perintäyhtiöt toimittavat tilityksistä tarvittavat viiteaineistot liittymillä luettavaksi myyntireskontraan.
Myyntilaskutus voidaan hoitaa liittymien kautta tai tekemällä laskut suoraan järjestelmään. Kirjatessa tiedot kirjautuvat sekä myyntireskontraan asiakkaan tapahtumaksi että kirjanpitoon. Verkkolaskutiedot ylläpidetään Sarastia365 Talous -järjestelmässä, mutta ne on mahdollista lukea järjestelmään myös laskutusaineistosta. Käytössä on sähköinen laskutus sisältäen kuluttajien e-laskut, suoramaksut ja yritysten verkkolaskut.
Suunnittelu ja raportointi
Taloussuunnittelu hoidetaan siihen soveltuvilla asiakkaan omilla tai kolmannen osapuolen järjestelmillä esim. FPM ja Tabella ja nämä integroituvat S365 talouteen.
Sarastia365 Talous sisältää valmiita raportteja/kyselyitä, jotka tukevat taloushallinnon operatiivisia prosesseja.
Tiedolla johtamisen raportointi on rakennettu BI-ratkaisukokonaisuuteen (kts. kohta Raportointi ja Tiedolla johtaminen).
Projektinhallinta
Projektinhallinta talouden tarpeiden kannalta. Linkittyy asiakkuuden- ja palvelunhallinnan projektinhallintaan, jossa seurataan projektin käytännön toimien tilannetta ja etenemää.
Sarastia365 HR
Enemmän kuin palkkajärjestelmä.
Sarastia365 HR on helppokäyttöinen henkilöstöhallinnon järjestelmä, joka ohjaa käyttäjäänsä. Se mahdollistaa mobiilikäytön ja sisältää laajat työsuhteen elinkaaren toiminnot, sekä kattavan raportoinnin ja räätälöidyt toiminnot. Järjestelmä on osa Sarastia365-kokonaisuutta ja siten integroitavissa osaksi johdon tietojärjestelmää. Sarastia Oy on rakentanut toimivan henkilöstöhallinnan kokonaisuuden, joka on syntynyt vankan kokemuksen, huippuosaamisen sekä uusimman teknologian pohjalta. Ratkaisut tukevat julkishallinnon työ- ja virkasuhteiden elinkaaren hallintaa sekä palkanlaskentaa.
Henkilöstöhallinnan ratkaisualue muodostuu seuraavista moduleista/ratkaisuista:
Palkanlaskenta
Tehokas palkkahallinnon järjestelmä vapauttaa aikaa rutiineilta ja säästää kustannuksia. Uusi teknologia mahdollistaa työsuhdetietojen tarkastelun ja ilmoittamisen myös mobiilisti. Palvelu toimii tietoturvallisesti missä tahansa ja kaikilta päätelaitteilta, eikä erillisiä asennuksia tarvita.
Järjestelmään upotettu automatiikka vapauttaa kallista aikaa rutiineilta kehittämis- ja esimiestyöhön. Automatiikkaa asiakas pääsee hyödyntämään tuotteistetussa mallissamme, jossa yhdistyvät kaikki kehittyneimmät palkkahallinnon tarvitsemat toiminnot. Sähköiset lomakkeet ohjaavat käyttäjää sekä päättelevät tietoa tehtyjen valintojen perusteella.
Monipuoliset raportointiominaisuudet ovat omaa luokkaansa sekä käytössä oleva ainutlaatuinen haku-toiminto mahdollistaa minkä tahansa järjestelmän tiedon nostamisen raportille. Integraatio muihin järjestelmiin ja kokonaisuuksiin onnistuu myös joustavasti hyödyntäen Sarastian integraatioalustan vakioratkaisuja (kts integraatioratkaisut-kappale). Tarpeen mukaan rakennetaan uusia integraatioita.
Työsuhteen elinkaaren hallinta
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
HR-toiminnot ja raportointi
HR-ratkaisun työkaluina toimivat HRM ja HRD, joista on tarjolla sekä tuotteistettu että asiakkaiden erityistarpeiden mukaan rakennettu malli.
Henkilöstöjohtamisen tueksi on mahdollista toteuttaa muun muassa seuraavia HR-lisäosakokonaisuuksia:
- Osaamisen hallinta
- Kehityskeskustelut
- Koulutusten hallinta
- Työhyvinvoinnin johtaminen
HR-ratkaisuihin on mahdollista liittää sähköinen lomakeilmoittaminen, kattavaa raportointia sekä esimerkiksi poissaoloihin liittyviä hälytyksiä. Sähköisessä ilmoittamisessa pätee kertatallennusperiaate; tieto tallennetaan siellä, missä se syntyy ja suoraan järjestelmään.
Sarastia365 Asiakkuuden- ja palvelunhallinta
Kunta auki 24/7/365.
Asiointi kunnassakin voi olla kivaa. Uudistamme kuntaorganisaation toiminnanohjauksen asiakaspalvelusta kenttätyöhön. Sarastia365 Asiointi mahdollistaa sujuvan asioinnin ajasta ja paikasta riippumatta. Se kokoaa tiedon toiminnasta ja tukee tiedolla johtamista. Jatkuvasti kehittyvä alusta on helppo ottaa käyttöön ketterästi ja osina, asiakkaan tarpeen mukaan.
Miksi juuri Sarastia365 asiakkuuden- ja palvelunhallinta
Kunta auki 24/7
- Kunta palvelee asukkaita kellon ympäri, eikä asiointia tarvitse ajoittaa viraston aukioloon.
- Kuntalainen voi asioida silloin, kun hänelle parhaiten sopii.
Tietoa päätöksenteosta
- Palvelusta saa reaaliaikaista tietoa siitä, missä vaiheessa erilaisten asioiden käsittely etenee.
- Toiminnan läpinäkyvyys kasvaa ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuudet lisääntyvät.
Mahdollisuus osallistua
- Kuntalaisia voidaan osallistaa päätöksentekoon helposti.
- Kun asukkaat saavat vaikuttaa oman elinympäristönsä kehittämiseen, paikallinen yhteisöllisyys kasvaa.
- Vastaukset kuntalaisten kysymyksiin on mahdollista julkaista kaikkien luettavaksi.
Tiedot suoraan järjestelmään
- Kuntalaisten asiat ohjataan suoraan järjestelmään sähköisiä kanavia pitkin.
- Palvelupyyntö saavuttaa oikean asiantuntijan nopeasti ilman turhia välikäsiä.
Aikaa oikeille asioille
- Asiantuntijoiden aikaa vapautuu tärkeimpiin töihin, kun toistuvien, yksinkertaisten asioiden käsittely voidaan automatisoida.
- Järjestelmä auttaa asiantuntijaa tapausten ratkaisuissa, vapauttaen aikaa haastavampiin ongelmatilanteisiin.
Yhteistyöstä hyötyjä
- Työt voidaan jakaa työntekijöiden kesken entistä tasaisemmin ja yksiköiden yhteistyö lisääntyy. Tämä helpottaa työntekoa ja työssä viihtyvyyttä.
- Kuntalaisen näkökulmasta asiakaspalvelu parantuu.
Sähköisen asioinnin kerrokset
Sähköinen asiointi ei ole vain nykyisten paperilomakkeiden uudelleenrakentamista digitaaliseen muotoon, vaan se on laajamittaista toiminnan ja prosessien uudelleen ajattelua. Palveluiden digitalisointi edellyttää asioiden tarkistelua näistä kolmesta näkökulmasta ja näissä kolmessa kerroksessa.
Asiointi
- Mitä loppukäyttäjä näkee esim. lomakkeiden ja sovellusten muodossa.
- Kuinka virheitä voidaan estää lähtöpäässä jo ennen käsittelyä? (saapuneen datan laatu)
- Esim. Suomi.fi-tunnistus, -valtuudet, lomaketarkistukset…
Käsittely
- Miten käsittelijä käsittelee saapuneen pyynnön ja kuinka prosessi ohjaa käsittelyä?
- Mitkä rutiinityöt voidaan automatisoida tai pureskella käsittelijälle valmiiksi?
- Esim. Automaattiset jonotukset, laskennat, vertailu, hälytykset…
Taustajärjestelmät
- Mihin muihin järjestelmiin tiedon tulee virrata tai mistä järjestelmästä tietoa tarvitaan käsittelyn tueksi?
- Manuaalinen vertailu ja tiedonsiirto on työlästä
- Esim. Maksatukset – taloushallinta, päätökset – asianhallinta…

Asiakkuuden- ja palvelunhallinnan ratkaisualue muodostuu seuraavista moduleista:
Alusta
Sama alusta – yksi käyttötapa – monta käyttökohdetta

Asiakkuuden- ja palveluhallinnan alusta on geneerinen ratkaisu, joka mahdollistaa asiointiin, osallistamiseen, viestintään sekä työnohjaukseen liittyvien ratkaisuiden keskittämisen samalle alustalle. Erillisiä järjestelmiä palveluiden tuottamiselle ei enää tarvita.
Keskittäminen samalle alustalle vähentää tarvittavien erillisjärjestelmien ja näiden välisten integraatioiden määrää. Kun tieto ei ole enää siiloutunut useaan eri järjestelmään, on kunnan asiakkuuksista ja asioinnista mahdollista saada selkeä kokonaiskuva sekä tuottaa katkeamaton palveluketju.
Asiakkuuden- ja palveluhallinnan alusta on modulaarisesti laajennettavissa Asiakkaan valitsemilla Sarastia365 -ratkaisuilla
Alustaratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Henkilöiden hallinta (kuntalaisten perustiedot ja niiden hallinta)
- Organisaatioiden hallinta (organisaatioiden perustiedot ja niiden hallinta)
- Palvelupyyntöjen hallinta (pyyntöjen, hakemusten yms. käsittely)
- Kuntalaisportaali (kunnan oma itsepalveluportaali) ja Suomi.fi -tunnistus
- Suomi.fi-palveluväylä
- YTJ-haku (Organisaation Y-tunnuksella haku PRH:n tietokannasta)
- VTJ-haku (Kuntalaisen henkilötunnuksella haku VRK:n tietokannasta
Kuntalaisportaali
Kunnan asiointi verkkoon, keskitetyn portaalin sisälle (yksi palvelutiski) ja omien asiointitapahtumien seuranta (asiakas 360).

MIKÄ – Kuntalaisportaali on itsepalveluportaali, jonka kautta kunta voi julkaista sähköisiä asiointipalveluita ja osallistamisohjelmia kuntalaisille.
MIKSI – Itsepalvelu tapahtuu ajasta ja paikasta riippumattomana asiointina. Kuntalaisportaalin avulla kuntalainen voi asioida silloin kuin hänelle itselle sopii sekä seurata asiointitapahtumien etenemistä. Asiointiprosessit ovat määriteltyjä.
MITÄ – Kuntalaisportaalin päälle voidaan toteuttaa erilaisia lomakkeita tai itsepalvelutoiminnallisuuksia. Kuntalaisportaali on ”julkaisualusta” ko. toiminnallisuuksille. Toiminnallisuudet tulevat hankittavien ratkaisujen mukana / erikseen tuotettuina! Sarastia tarjoaa portaalista vakioitua pohjaa, joka mukautetaan kunnan näköiseksi.
VAIKUTUKSET – Itsepalveluna suoritettavat toimet vähentävät kunnan työntekijöihin kohdistuvaa kuormitusta. Lisäksi kuntalaisella on vapaus ja joustavuus asioida silloin kuin hänelle itse sopii (asiakastyytyväisyys).
Suomi.fi-palvelut osana alustaa
Suomi.fi-palveluilla asioinnin turvallisuus ja vaikuttavuus paranee. Laki velvoittaa kuntia käyttämään suomi.fi-palveluita asioinnissa.
suomi.fi-tunnistus
- Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon yhteinen tunnistuspalvelu, jota asiakasorganisaatiot voivat hyödyntää loppukäyttäjien tunnistamisessa omissa digitaalisissa palveluissaan.
- Liitettynä Kuntalaisportaaliin, kirjautuva käyttäjä voidaan tunnistaa tietoturvallisesti
suomi.fi-valtuudet
- Suomi.fi-valtuuksien avulla voidaan tarkistaa henkilön tai yrityksen valtuudet asioida sähköisesti toisen henkilön tai edustamansa yrityksen puolesta.
- Liitettynä S365 Asioinnin -prosesseihin, voidaan varmistua, että henkilöllä on valtuudet asioida em. käyttötapauksissa
suomi.fi palveluväylä
- Suomi.fi-palveluväylä on ketterä ja tietoturvallinen tapa hoitaa niin yksityisten kuin julkistenkin organisaatioiden välinen tiedonsiirto.
- Yhteiskunnan palvelut edellyttävät luotettavaa ja sujuvaa tiedonjakoa eri julkishallinnon toimijoiden ja yritysten välillä. Oli kyseessä sitten vero-, henkilö- tai vaikka edunvalvontatiedot, mitä pidemmälle yhteiskuntamme digitalisoituu, sitä suurempi tiedonjaon tarve tulee olemaan.
- Palveluväylän kautta on rakennettu liittymät esim. Väestörekisterikeskukseen (”henkilötunnuksella haku”) sekä Patentti- ja rekisterihallitukseen (”Y-tunnuksella haku”).
- Liittymien kautta voidaan tuoda perustiedot S365-ratkaisujen käyttöön.
Asiointi
Asiointi-moduuli sisältää kuntalaisportaalin päälle toteutettuja sähköisen asioinnin ratkaisuja kuntalaisille ja muille sidosryhmille. Ratkaisut ovat toisistaan riippumattomia ja toimitetaan aina erikseen.
Kuntalaispalaute -ratkaisu
MITÄ – Alustaratkaisun päälle toimitettava liiketoimintaratkaisu palautteiden, kehitysideoiden ja vikailmoitusten keräämiseen, käsittelyyn ja julkaisuun.
KENELLE – Koko kunnalle, toimialariippumattomasti.
MIKSI – Toiminnan kehittämisellä ja tiedolla johtamisella voidaan saavuttaa mm. veto-/pitovoimaa sekä tunnistaa merkittäviä kehityskohteita, jotka näkyvät kustannussäästöinä.

Kuntalaispalaute -ratkaisu on helppokäyttöinen työkalu, joka mahdollistaa palautteen elinkaaren hallinnan aina yhteydenotosta palautevastaukseen asti.
Palautteeseen on mahdollista kytkeä työnohjaus – näin esimerkiksi vikailmoitukset päätyvät kentälle hoidettavaksi
Kuntalaispalaute – ratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Palautelomake
- Älykäs jonotus
- Palautteen käsittelyprosessi
- Palautteen julkaisu verkkoon
Avustukset -ratkaisu
MITÄ – Alustaratkaisun päälle toimitettava liiketoimintaratkaisu, joka on tarkoitettu sähköiseen avustushakuun. Avustukset ratkaisu mahdollistaa sähköisen avustusten haun, automatisoidun käsittelyprosessin, täydennyspyynnöt ja avustusten tilan seurannan.
KENELLE – Koko kunnalle, toimialariippumattomasti.
MIKSI – Avustuksia jaetaan kunnissa paljon. Avustusten hakemisessa liikkuu paljon dokumentteja avustustyypistä riippuen ja prosessit ovat usein monivaiheisia. Itsepalveluna suoritettavat toimet vähentävät kunnan työntekijöihin kohdistuvaa kuormitusta. Tarkastukset lähtöpäässä ja automatisoidut prosessit tekevät asioinnista turvallista ja poistavat väärinkäyttömahdollisuudet. Integraatiot taustajärjestelmiin poistavat manuaaliset työvaiheet.

Avustukset -ratkaisu on alustaratkaisun päälle hankittava ratkaisu, jonka avulla kunnan avustukset voidaan siirtää verkossa suoraan kuntalaisten haettavaksi sekä automatisoida ja nopeuttaa avustusten käsittelyprosessia. Ratkaisu tehostaa niin kunnan palvelutuotantoa kuin taloushallinnon ja asianhallinnan prosesseja ja säästää siten kustannuksissa.
Avustukset -ratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Avustuksen hakeminen, seuranta ja päätöstieto verkossa
- Avustuksen käsittelyprosessi
- Avustuksen maksatus
- Avustuspäätöksen vienti asianhallintaan
Omat laskut -ratkaisu

Omat laskut -ratkaisu on alustaratkaisun päälle hankittava ratkaisu, jonka avulla kuntalainen voi maksaa kirjanpitojärjestelmässä näkyviä avoimia laskuja tai pyytää niihin lisämaksuaikaa sekä ylimaksutapauksissa ilmoittaa takaisinmaksua varten tilinumeronsa. Ratkaisu tehostaa niin kunnan palvelutuotantoa kuin taloushallinnon prosesseja ja säästää siten kustannuksissa.
Omat laskut -ratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Laskujen maksaminen
- Lisämaksuajan pyytäminen
- Tilinumeron ilmoittaminen
Viestintä
Viestintä-moduli sisältää ensisijaisesti markkinoinnille ja viestinnälle suunnattuja ratkaisuja.
Työn ohjaus
Työn ohjaus -moduli sisältää ratkaisut (kentällä) tehtävän työn ohjaamiseen ja linkittämiseen esim palvelupyyntöihin ja projekteihin. Moduli sisältää välineet sekä työntekijälle että esimiehelle.
Osallistuminen
Osallistuminen -moduli sisältää ratkaisut eri osapuolten osallistamiseen.
Kuntalaisdemokratia -ratkaisu
MITÄ – OsBu on demokraattisen keskustelun ja päätöksenteon prosessi. Taustalla on ajatus osallistuvasta demokratiasta, jossa tavalliset ihmiset päättävät, miten kunnan tai valtion käytössä olevia julkisia varoja jaetaan ja käytetään.
KENELLE – Koko kunnalle, toimialariippumattomasti. OsBu voidaan suunnata esim. tietyille alueille tai tiettyihin teemoihin.
MIKSI – OsBu antaa ihmisille mahdollisuuden määritellä, keskustella ja priorisoida julkisia kulutuskohteita. Samalla se antaa ihmisille valtaa tehdä todellisia päätöksiä ja päättää, kuinka rahaa käytetään.

Kuntalaisdemokratia -ratkaisu on alustaratkaisun päälle hankittava ratkaisu, joka tarjoaa erilaisia työkaluja asukkaiden osallistamiselle päätöksentekoon. Työkalut tuovat avoimuutta päätöksentekoon ja tarjoaa vaikutusmahdollisuutta yhteisiin asioihin.
Kuntalaisdemokratia -ratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Osallistuva budjetointi
- Ideahaku
- Ideoiden käsittely
- Ehdotusten käsittely
- Ehdotusten äänestys
- Äänestystuloksen julkaisu
- Ratkaisuun on tulossa lisää toiminnallisuuksia (esim kyselytyökaluja)
Elinvoima
Elinvoima –moduli sisältää ratkaisut työllisyys- ja elinvoimapalveluiden tarpeisiin.
Työllisyyspalvelut -ratkaisu
MITÄ – Alustaratkaisun päälle toimitettava liiketoimintaratkaisu, joka on tarkoitettu työllisyyspalvelun sähköistämiseen. Työllisyyspalvelut ratkaisu mahdollistaa sähköisen palveluun haun, asiakkaiden käsittelyn ja sähköisen yhteydenottopyyntöjen käsittelyn.
KENELLE – Työllisyyspalveluiden parissa työskenteleville.
MIKSI – Mahdollistaa työllisyyspalvelun asiakkuuden elinkaaren seurannan yhteydenotosta aikanaan tapahtuvaan asiakkuuden päättymiseen. Luodaan kokonaiskuva siitä, mitä työllisyyspalvelun piirissä on meneillään ja tulossa.

Työllisyyspalvelut -ratkaisu on alustaratkaisun päälle hankittava ratkaisu, jonka avulla voidaan hallita työllisyyspalveluiden asiakkuuksia.
Työllisyyspalvelut -ratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Asiakasrekisteri
- Asiakkuuksien elinkaarien hallinta
- Sähköisten yhteydenottopyyntöjen käsittely
- Yritysten kuntalisien sähköisen hakemisen ja käsittelyn
Tuetut prosessit
- Asiakasrekisteri
- Rekisteri tarjolla olevista työllisyyspalveluiden tyypeistä
- Maksettujen tukien seuranta
- Kuntalaisten sähköisten yhteydenotojen käsittely
- Yritysten kuntalisän sähköinen hakeminen ja käsittely
Kotoutumispalvelut-ratkaisu
MITÄ – Alustaratkaisun päälle toimitettava liiketoimintaratkaisu, joka on tarkoitettu kotoutumispalvelu asiakkaiden käsittelyn sähköistämiseen.
KENELLE – Kotoutumispalvelun parissa työskenteleville.
MIKSI – Mahdollistaa kotoutumispalvelun asiakkuuden elinkaaren seurannan, sekä kokonaiskuvan luomisen siitä mitä kotoutumispalveluissa on meneillään ja tulossa.

Kotoutumispalvelut -ratkaisu on alustaratkaisun päälle hankittava ratkaisu, jonka avulla voidaan hallita kotoutumispalveluiden asiakkuuksia sekä anonyymejä asiakkuuksia.
Kotoutumispalvelut -ratkaisu sisältää seuraavat toiminnallisuudet:
- Asiakasrekisteri
- Asiakkuuksien elinkaarien hallinta
- Alkukartoitukset ja kotoutumissuunnitelmat
- Asiakaskertomukset
- Anonyymien asiointien kirjaaminen
Sarastia365 Materiaalihallinta
Oikeat tuotteet, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikealla hinnalla.
Materiaalihallinta ratkaisualue käsittää ratkaisut kaikille materiaalihallinnan vaiheille: hankinta -> katalogihallinta -> sähköinen tilaaminen -> varastonhallinta -> sisälogistiikka.
Materiaalihallinnan ratkaisualue muodostuu seuraavista moduleista:
Hankinta/ostosopimukset
Hankinta/ostosopimukset yleisesti, prosessit ja teknologia.
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
Katalogihallinta
Katalogihallinta yleisesti, prosessit ja teknologia.
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
Tilaaminen
Sähköinen tilaaminen yleisesti, prosessit ja teknologia.
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
Varastonhallinta
Varastohallinta yleisesti, prosessit ja teknologia.
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
Sisälogistiikka
Sisälogistiikka yleisesti, prosessit ja teknologia.
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
Sarastia365 BI
Tuomme faktat pöydällesi.
Eilisen ja tämän päivän koostetut faktat kauaskantoisten päätösten tueksi ja huomisen ennustamisen mahdollistamiseksi.
- Tiedon keruu -> varastointi -> prosessointi -> raportointi
Sarastia Oy haluaa tarjota asiakkailleen modernin tiedolla johtamisen alustan, jossa vankkaa perusratkaisua edustavat kaikkien kuntien tarvitsemat perusraportit sekä viranomaisraportit. Perusraportointia pidemmälle menemme indikaattori- sekä ennustemalli-raporttiemme myötä, joissa kunnille avautuu mahdollisuus pohtia tarkemmalla tasolla, mihin suuntaan asiat kehittyvät. Tiekartassamme on kuitenkin tarkoitus kehittää yhdessä asiakkaidemme kanssa yhä kattavampia ja tiedolla johtamista paremmin tukevia raportointi- ja analyysikokonaisuuksia, mm. tekoälyä hyödyntäen. Haluamme tuoda raportointikokonaisuutemme ja lopulta asiakkaidemme lisäarvoksi käyttöön myös mahdollisimman laaja-alaiset tietopoiminnat, ja niiden myötä yhä laajempaa käyttäjäkuntaa palvelevat älykkäät raportit. Haluamme tätä visiota myötäillen jalostaa ja jalkauttaa myös suoraan kuntalaisia palvelevia raportteja palveluportaaliemme kautta.
Raportointi ja BI -ratkaisualue muodostuu seuraavista moduuleista/ratkaisuista:
Johdon työpöytä
Seuraa organisaatiosi avainmittareita suoraan intraasi upotettuna tai Sarastia365 BI:stä. Seuraa ja kommentoi kollegoidesi kanssa strategisia ja operatiivisia mittareita yhdestä keskitetystä ratkaisusta.
Kuntalaisraportointi
Käytä samaa dataa Sarastia365 BI:n avulla myös kuntalaisten raporteille kunnan kotisivujen kautta. Kuntalaisia varten voidaan rajata haluttuja raportointikokonaisuuksia ja tarjota reaaliaikaisia sekä interaktiivisia raportteja, joihin ei tarvita erillisiä käyttöoikeuksia.
Talousraportointi
Sarastia365 BI sisältää kattavan talousraporttipaketin, jossa on mahdollista seurata ennusteita, porautua ostolaskuille ja saada hälytyksiä erilaisten raja-arvojen rikkoutumisesta.
HR-raportointi
Henkilöstökertomuksesta lähtien tarjoamme kaiken HR-datan kauniissa paketissa. Integroidumme vaivattomasti mihin tahansa HR-järjestelmään ja parhaan kokonaisratkaisun henkilöstöasioiden hoitoon saat yhdessä Sarastia365 HR-ratkaisun kanssa.
Toiminnan raportointi ja tuotteistus
Olemme yhdistäneet samaan järjestelmään talouden ja HR-lukujen lisäksi myös toiminnan luvut. Millä tahansa toimialalla pystyt tarkastelemaan, mitkä ovat yksikkökustannukset ja kuinka kokonaisuus on kehittynyt ja kehittymässä.
Viranomaisraportointi
Olemme olleet mukana kehittämässä Kuntatietoa ja mukana useissa Kuntatieto-piloteissa. Meiltä saat modernit ratkaisut, joilla pystyy mahdollisimman kevyesti ja automatisoidusti tuottamaan viranomaistarpeisiin raportit. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuden hyödyntää näitä tietoja myös sisäisesti.
Tietoallas
Keskitetty tietoallasratkaisu takaa sen, että tieto tarvitaan vain kertaalleen, käytti sitä kuinka monta järjestelmää tahansa. Lisäksi pystymme ketterästi laajentamaan raportointia tarpeen mukaan, kun tieto on valmiiksi ulottuvillamme.
Taustaratkaisut
Taustaratkaisut ovat teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat ydinratkaisujen tehokkaan toiminnan ja käytettävyyden. Näitä ei myydä erillisinä ratkaisuina asiakkaille, vaan ne tukevat ydinratkaisuja.
IAM (identity and access management)
IAM on käyttäjien- ja oikeuksienhallinnan kokonaisuus. Ei erillistä IAM-sovellusta, vaan käytännöt roolien ja ryhmien hallintaan.
Kaikki pohjaa ensisijaisesti asiakkaan omiin Office365-tunnuksiin.
Asiakkaan tunnukset ovat asiakkaan omassa hallinnassa, ja ne lisätään vierailijakäyttäjiksi Sarastian käyttöoikeuksien hallintaan Azure AD:hen.
Mobiliteetti
Mobiliteetilla tarkoitetaan toteutussääntöjä ja teknologisia vaatimuksia, jotka mahdollistavat kaikkien ydinratkaisujen mobiilikäytön. Tässä mobiililla käytöllä tarkoitetaan kaikkien ratkaisujen käyttöä internetin yli millä tahansa päätelaitteella. Kaikki ratkaisut käytettävissä missä ja milloin tahansa.
Vain erityisiin tarpeisiin toteutetaan mobiilisovelluksia (canvas app), jos responsiiviset käyttöliittymät eivät riitä.
Mobiililaitehallinta ei ole osa tätä kokonaisuutta, mutta mitä enemmän toimintoja tuodaan mobiililaitteeseen, myös tämä puoli on otettava huomioon. Tällä ei kuitenkaan voida rajata sovellusten käyttöä omalla laitteella (bring your own device).
MDM (Master Data Management)
MDM mallintaa sen, missä on minkäkin tiedon ensisijainen talletuspaikka ja miten eri ratkaisut tietoa käyttävät.
Tässä yhteydessä saster datalla tarkoitetaan tietoja niiltä osin, mitä Sarastia365-ratkaisut niitä käyttävät ja hyödyntävät, ei kaikkea kunnan masterdataa.
Sarastia365-masterdata voi kytkeytyä asiakkaan omaan masterdata-ratkaisuun.
Masterdatasta voi olla kopioita eri järjestelmissä, järjestelmien toiminnan takaamiseksi.
Robotiikka (RPA)
Julkaisemme lähiaikoina robotiikkaa esittelevän sivun, jossa kuvataan robotiikan (RPA) tuomia mahdollisuuksia laajemmin.
AI
Tekoälyratkaisuilla vapautetaan käyttäjät tekemään tulkintaa/työtä, jota kone ei pysty tekemään. Jatkossa tekoälyä pyritään hyödyntämään mahdollisimman laajasti eri Sarastia365-ratkaisuissa.
API:t (Sarastia365 Integraatioalusta)
Ei pelkkä tyhmä rajapinta vaan sisältää myös merkittävissä määrin ”liiketoiminta”logiikkaa.
Geneerinen integraatioratkaisu, joka mahdollistaa sekä ratkaisujen väliset integraatiot että liikenteen sisään ja ulos.
Laajennettava, rajapintapohjainen, mahdollistaa myös tiedostosiirrot, mahdollistaa sekä yhden tiedon siirron että massasiirrot.
Valvottu tiedonsiirto.
Lisätietoja tulossa lähiaikoina.
Edustaratkaisut
Edustaratkaisut ovat yleensä asiakkaan omia tai kolmannen osapuolen tarjoamia ratkaisuja, joihin Sarastian ydinratkaisut saumattomasti integroituvat.
Viestintä
- Some
- Asiakkaan omat sosiaalisen median kanavat voivat kytkeytyä ainakin asiakaspalvelun ratkaisuihin. Jatkossa asukas voi luoda palautteita ja palvelupyyntöjä ja seurata niiden tilaa myös sosiaalisen median kautta.
Asianhallinta
- Asiankäsittely
- Asiakirjahallinta
- Sähköinen arkisto
Monet asiakkuuden- ja palvelunhallinta-ratkaisuissa käsiteltävät asiat (esim. avustushakemukset tai päätökset) pitää tallentaa ainakin hyväksynnän jälkeen asiakkaan asiakirjahallintaan tai sähköiseen arkistoon ja joissakin tapauksissa asian virallinen päätös tehdään asianhallintajärjestelmästä, josta tieto välitetaan asiakkuuden- ja palvelunhallinnan ratkaisuihin jatkotoimenpiteitä kuten maksatusta varten.
Vähittäiskauppa
Verkkokaupat ja maksupäätteet kytkeytyvät kirjanpitoratkaisuun.
IoT
- IoT/Kiinteistöautomaatio
- Kohteet on kytkettävissä yleensä kiinteistöautomaatioratkaisujen kautta asiakkuuden- ja palvelunhallinta ratkaisuihin (esim. työn ohjaus), jolloin kohde voi itse synnyttää esim. palvelupyynnön tai vikailmoituksen.
Sarastia365 hyödyt
Prosessit
- Resurssiviisaus
- Kokonaisprosessin tehostaminen
- Läpinäkyvyys
- Mahdollistetaan todellinen tiedolla johtaminen
Järjestelmäkustannukset
- Lisenssit tehokkaaseen käyttöön
- Pois ad hoc -järjestelmistä
- Ei enää fragmentoitunutta järjestelmäkarttaa
Käyttäjäkokemus
- Kuntalaiskokemus
- Työntekijäkokemus
- Milloin vain, missä vain
Teknologia
- Mobiliteetti
- Käyttäjähallinta
- Master Data
- Integraatioalusta
- Pilvi
- Skaalautuva
- Tietoturva
Jatkuva kehittäminen & tuotteistus
- Yhdellä T&K kustannuksella toimivat ratkaisut kaikille
- Roadmap
- Tuotteistetut ratkaisut
- Modulaarinen
- Käyttöönoton helppous
Ekosysteemi
- Sarastia365 tuoteperhe
- Yhdessä asiakkaiden kanssa
- Parhaiden kumppaneiden osaamista hyödyntäen
- ”Iso visio saa ihmiset innostumaan”
- Toimittajat
- Asiakkaat